dilluns, 12 de gener de 2009

museummarketing.info: el màrqueting, eina intrínseca i indispensable en qualsevol museu?


Xafardejant a la xarxa he trobat un bloc que penso potser d’interès comú per tots. Dimitry van den Berg, director de màrqueting del Tropenmuseum –museu etnogràfic a Ámsterdam-, dedica el seu diari de bitàcola a parlar de màrquetings als museus des de la perspectiva d’un economista professional de la cultura. Així, a museummarketing.info aplica la seva passió pel màrqueting a casos pràctics en diferents organitzacions culturals, dóna consells, recomana llibres i articles, etc.

Per exemple, dedica el seu penúltim post Being mission-based and market driven a reflexionar com el màrqueting “pur” s’ha d’adaptar a la missió de les organitzacions culturals, la qual sempre ha de tenir major importància.

Tradicionalment el màrqueting ha estat una ciència dels altres, aquells amb afany de lucre, una eina de l’engany. Però, les dinàmiques del mercat d’avui dia, la interdisciplinarietat, la sobre oferta, la necessitat de diferenciar-se i de comunicar han provocat que el màrqueting –de la ma de la comunicació- comenci a ser considerat una eina útil i eficaç.

Potser el màrqueting conjuntament amb els estudis de públic siguin les úniques eines per provar d’entendre què motiva a les audiències a visitar els nostres petits “temples”.

Al cap i a la fi, la missió dels museus és conservar per deixar un llegat col·lectiu als que vindran i difondre als nostres contemporanis tot allò que atresorem. Aleshores, no creieu que el màrqueting hauria de ser una prioritat fonamental en la estratègia de qualsevol organització cultural? Penseu que la publicitat i el màrqueting haurien de dignificar-se d’una vegada per totes i ser considerats una eina més de gestió, tant noble com les altres i eficaç en l’apropament als nostres públics?

4 comentaris:

  1. Hola a tots! Clar, que si, no cal ser retrògrads... el marketing ben utilitzat ens pot ajudar a arribar al públic, és evident!! Si creem bones exposicions per exemple, i no arriben a ningú de què serveix??? Necessitem fer servir totes les eines que tinguem a l'abast per difondre la cultura.

    ResponElimina
  2. Yolanda, està molt bé aquest post! La reflexió que proposes és necessària. En l'actualitat cal que les gruixudes portes que protexeixen els nostres museus quedin obertes i la millor manera de fer-ho és mitjançant la comunicació planificada: màrqueting. Un punt de partida clau per aconseguir que les nostres accions siguin el màxim de rendibles possible.

    ResponElimina
  3. Personalment crec que el màrqueting és important per a les tasques de comunicació i difusió. Com has comentat, avui en dia, hi ha molts arguments que l’han revaloritzat com una eficaç eina de treball. Retrògrads o no, eina fonamentalment prioritària o no, els nostres temps ens demanen noves adaptacions, sempre i quan no es perverteix-hi i se’n practiqui un bon ús, benvingut serà.

    Interessant post!

    ResponElimina
  4. Yolanda gràcies pel post i per la referència del bloc. Crec que el màrketing com a eina de difusió i comunicació hauria d'implantar-se com a activitat prioritària en els nostres museus ja que hem de fer front al fet que els visitants tenen un ample ventall d'activitats de lleure per a escollir. És però important que oferim visites i activitats de qualitat i que tinguem present a qui dirigim aquestes activitats.

    Necessitem doncs professionals que entenguin el patrimoni i la seva funció en un territori concret i sàpiguen comunicar, crear una una marca (el brand building del que parla el bloc) sense oblidar per a qui estem fent aquesta feina. El museòleg d'avui en dia ha de ser una persona multidisciplinar i nosaltres som un bon exemple!

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.